Isäni on syntynyt Seinäjoella ja äitini Sallassa.
Kyläillessäni mummolassa Sallassa sain ensikosketukseni kelopuuhun. Tämä
erikoinan luonnonmateriaali sai ajatusmailmani liikkeelle ja ideoimaan.
1970 luvun alussa ostin ensimmäiset keloni Sallasta ja valmistin
ensimmäiset kelotuotteeni.
Keloverstas Ky:n perustaminen - keloyrittäminen
Perustin Keloverstas Ky:n vuonna 1976. Vuonna 1970
keloliiketoiminta oli Suomessa yleisesti vasta alkutekijöissään ja
pienimuotoista, joten olin alan uranuurtaja. Tein kelopuusta aluksi
lähinnä erilaisia kalusteita sisä- ja ulkokäyttöön. Myöhemmin tulivat
kuvaan mukaan erilaiset kelomökit.
Toistaiseksi olin löytänyt tarvitsemani kelon kotimaasta.
Mutta pian alkoi käydä yhä selvemmäksi, että kotimaisen kelon saanti
väheni ja tulisi myös tulevaisuudessa vähenemään. Olin 1980 luvun
puoliväliin tultaessa jo ostanut Neuvostoliitosta muun tukkipuun
joukossa tullutta keloa, joka eroteltiin Suomessa muusta maahan tuodusta
puutavarasta. Sain tarjouspyyntöjä erilaisista kelotuotteista myös
muualta Euroopasta ja kun kysyntä lisääntyi myös Suomessa eikä
raaka-ainetta Suomesta löytynyt, aloin selvittää mahdollisuutta tuoda
keloa Neuvostolliitosta.
Kelon saamiseksi olin yhteydessä Norinter Oy:öön
(=Rovaniemellä toiminut rajakauppayhtiö), mistä kerrottiin, ettei
kelopuun tuotia oltu saatu avattua yrityksistä huolimatta. Tämän jälkeen
otin yhteyttä puutuotteilla välitys- ja rajakauppaa tehneeseen Thomesto
Oy:öön, jonka edustajan tapasin Helsingissä ja jolta sain kirjasen
"TUONTI NEUVOSTOLIITOSTA - opas ostajalle 1985". Seuraavaksi olin
yhteydessä telexillä neuvostoliittolaiseen kauppahuoneeseen, V/O
Eksportlesiin, kysellen kelopuuta. Samoihin aihkoihin olin yhteydessä
telexillä myös rajakauppafirmaan V/K Leinfintorgiin, josta kyselin
mahdollisuutta ostaa kelopuuta. Viimeinen suora yhteydenottoni
Neuvostoliittoon tapahtui 26.5.1986. Jatkoin kuitenkin edelleen
toimintaani kelopuun maahantuonnin Neuvostoliitosta Suomeen
aikaansaamiseksi.
Tarkempaa tietoa yritystoiminnan alkuvaiheista ja kelokaappauksen vaikutuksista yritykseen löytyy Finkelo yrityksenä -sivulta.
Toimintani kelon pääsopimuskaupan avaamiseksi - Ähtärin Finkelo Oy
Olin selvitystyöni aikana saanut selville, että useat
suomalaiset yritykset kuten mm. Thomesto Oy Rauma-Repola ja Weitsiluoto
Oy olivat yrittäneet saada tuotua kelopuuta Neuvostoliitosta siinä
kuitenkaan onnistumatta.
Yritystoimintani rahoitukseen en ollut hakenut avustuksia Kerasta enkä Kauppa- ja Teollisuusministeriöstä.
Päädyinkin siihen johtopäätökseen, että toiminnan
laajentaminen ja kelopuun maahantuonnin avaaminen edellytti myös
yritysrakenteeni kehittämistä. Ostin liiketoiminnan kehittämiseksi ja
kelopuun maahantuonnin toteuttamiseksi Rothin Oy -nimisen yrityksen,
joka omisti kiinteistön, joka kiinteistö käsitti muun muassa asunnon ja
noin 800 m2:n teollisuushallin. Muutin kyseisen yrityksen toiminimen
Ähtärin Finkelo Oy:ksi, mitä tarkoittavan muutosilmoituksen jätin
kaupparekisteriin 18.6.1986. Toiminimen ja yhtiöjärjestyksen muutos
merkittiin kaupparekisteriin 31.12.1986. Yhtiöstä on alusta alkaen ja
yhä vielä käytetty lyhyttä kutsumanimeä "Finkelo".
Ähtärin Finkelo Oy:n toimialana oli seuraava:
"...Yhtiö tuo maahan kelopuuta, valmistaa keloista rakennuksia ja
huonekaluja...". Omistin yhtiön kaikki osakkeet yhdessä 25.3 1993
surmatun vaimoni kanssa.
Kelopuun maahantuonnin aloittamiseksi
pääsopimustasolla otin seuraavaksi yhteyttä Kauppa- ja
teollisuusministeriöön (KTM:öön), joka Suomen puolesta vastasi uusista
kauppa-artikkeleista Suomen ja Neuvostoliiton välisessä kaupassa. Sovin
tapaamisen KTM:n apulaisosastopäällikkö Erkki Palmqvistin kanssa
11.11.1986. Hän ei tullut sovittuun tapaamiseen, koska oli jo lähtenyt
Neuvostoliittoon kaupallisiin neuvotteluihin. Minut otti vastaan KTM:n
edustajana kaupallinen neuvos Kari J. Talvitie.
Tiedustelin Kari J Talvitieltä KTM:n
mahdollisuuksista ottaa esille käynnissä olleissa
tavaranvaihtopöytäkirjaa koskeneissa neuvotteluissa kelon tuonti
Neuvostoliitosta Suomeen. Ehdotukseeni kaupallinen neuvos Kari J
Talvitie vastasi, että keloasia voidaan ottaa esille pääsopimuskauppaa
koskevissa neuvotteluissa, jos annan ministeriölle asianmukaisen
ostositoumuksen ja että tuontia varten on olemassa yritys. Ilmoitin Kari
J. Talvitielle heti, että kyseiset edellytykset ovat olemassa.
Toimitin heti seuraavana päivänä 12.11.1986 KTM:n
virkamies Kari J. Talvitielle pyydetyn ostositoumuksen, jonka
allekirjoitin henkilökohtaisesti ja Ähtärin Finkelo Oy:n ostajana
puolesta.
Sitouduin kyseisellä asiakirjalla ostamaan
Neuvostoliitosta 35.000 m3:ä keloa vuosittain tai heidän toimituskykynsä
mukaan. Tiedustelin tuolloin myös mahdollisuutta päästä mukaan
kauppavaltuuskuntaan, koska kelo oli uusi tuote tavaranvaihtokaupan
piirissä ja jota neuvostoliittolainen osapuoli ei siksi varmaan kovin
hyvin tuntenut.
Sain osallistumiselleni kauppavaltuuskuntaan kieltävän vastauksen.
Edellämainitun yritysostoni myötä olin siirtynyt
Osuuspankin asiakkaaksi ja Iisalmen Osuuspankki lupautunut rahoittamaan
yritystäni ja kelopuun maahantuontia 10.000 mmk:aan saakka. Jos
rahoitustarve on suurempi, kehotettiin kääntymään keskuspankin puoleen,
jonka myös tein.
Keskupankin kanssa käydyissä neuvotteluissa
ilmoitettiin, että jos saa kaupan auki kelon maahantuonnista, rahoitus
järjestyy, koska kelon maahantuonnin avaaminen ja järjestäminen nähtiin
lähes täysin riskittömäksi.
Ostositoumuksen jättämisen jälkeen olin vuoden 1986
lopussa ja vuoden 1987 alussa usein yhteydessä puhelimitse KTM:öön ja
lähinnä kaupallinen neuvos Kari J. Talvitien kanssa ja tiedustelin
tilannetta - ja sitä, oliko ostositoumukseni jo hyväksytty
Kelon pääsopimuskaupan avautuminen - Ähtärin Finkelo Oy
Lopulta 5.helmikuuta 1987 KTM:n
apulaisosastopäällikkö Erkki Palmqvist soitti ja ilmoitti, että
neuvotteluissa on tapahtunut läpimurto ja kehoitti minua hankkimaan
tulkin tuleviin neuvotteluihin ja että mieluimmin valan tehneen. .
Otin Erkki Palmqvistin puhelun jälkeen heti yhteyttä
kouluaikaiseen kaveriini ja aikaisempaan naapuriin Kera Oy:n
hallintoneuvoston varapuheenjohtajaan ja kansanedustajaan Markus
Aaltoseen olisiko hänellä tiedossa sopivaa tulkkia samassa yhteydessä
kerroin läpimurrosta. Kera Oy
(Kehitysaluerahasto Oy) oli KTM:n 100 %.sti omistama erityisrahoituslaitos.
Markus pyysi että laittaisin asiaani paperille jotain asiasta näin myös tein.
Koska KTM ei 5.2.1987 jälkeen heti palannut asiaan,
soitin huhti-toukokuun 1987 vaihteessa kaupallinen neuvos Kari J.
Talviteille ja tiedustelin tilannetta. Hän kertoi minulle tuolloin, että
Metsäteollisuuden Keskusliitto (MKL) oli päivittäin yhteydessä
neuvotoliittolaisten kanssa ja että minun tuli ottaa yhteyttä MKL:n
Raimo Savolainen -nimiseen henkilöön. Puhelinkeskustulussa Kari J.
Talvitie lupasi ministeriön palaavan asiaan, kun asiassa edettäisiin -
hänen mukaansa venäläisten kanssa asiat etenivät aina hitaasti.
Soitin samantie kyseiselle MKL:n Raimo Savolaiselle,
joka ei ilmoituksensa mukaan kuitenkaan tuntenut asiaa. Soittoni jälkeen
jäin odottamaan KTM:n lupaamaa yhteydenottoa. Luotin suomalaisiin
virkamiehiin. Tässä vaiheessa en tiennyt, että Neuvostoliitto sitoutui
myymään 3.-4.2.1987 käydyissä neuvotteluissa 20.000 m3 keloa.
Koska olin tehnyt ostositoumukseni KTM:öön, joka
hoiti maiden väliset neuvottelut, pidin itsestään selvänä, että minulle
KTM:n taholta ilmoitetaan neuvottelutulos. Kun Neuvostoliitto oli
suostunut myymään keloa 20.000 m3:n, olisi tämä pitänyt ilmoittaa sekä
myös yhteystiedot kaupan toteuttamiselle. Tämä minulta salattiin.
Yllättäen alkusyksystä 1987 soitettiin vaimoleni
Finnkelo Oy -nimisestä yrityksestä ja tarjottiin neuvostoliittolaista
keloa Keloverstas Ky:lle
Mitä oli tapahtunut? Miten oli olemassa toinen Finkelo, joka myi Neuvostoliitosta tuotua kelopuuta?
Soitin heti KTM:n alaiseen virastoon, Patentti- ja
rekisterihallitukseen (PRH:een), saadakseni tietää, miten toinen Finkelo
- niminen yritys saattoi toimia ja tehdä kauppaa samalla toiminimellä
ja -alalla, jolle yritykseni Ähtärin Finkelo Oy oli rekisteröity
31.12.1986. Virastosta minua kehotettiin tekemään kirjallinen
selvityspyyntö.
Annoin tehtävän asiamiehelle Martti Lepistölle.
Selviteltyään asiaa PRH:sta, asiamieheni ilmoitti minulle vuoden 1987
lopussa, ettei mitään ollut enää tehtävissä- oli sattunut
"VÄÄRINKÄSITYS".
Asia eteni. Toinen (väärä) Finkelo tarjosi puuta
Kauppalehdessä. Kun kelon tarjonta Suomessa lisääntyi, syntyi
käytännössä kokonaan uusi teollisuus - kelorakentaminen.
Väärän Finkelon toiminnan myötä menetin
uskottavuuteni työmiesten ja myös pankin suhteen. Alettiin epäillä
puheitani yritykseni toiminnan laajentamisesta kelontuontiin. Kaikki
suunnitelmani ja investointini keloliiketoiminnan kehittämiseksi
valuivat hiekkaan, koska joku ulkopuolinen oli kaapanut yksinoikeuden
kelopuun maahantuontiin Neuvostoliitosta Suomeen. Lopulta jouduin
irtisanomaan työntekijäni sekä luopumaan toimitiloistani syksyllä 1988.
Minulle jäi toista miljoonan markan velat.
Pohjois-Suomen tunturikeskuksiin, kuten Leville,
Saariselälle ja Rukalle aletiin rakentaa runsaasti uusia
kelorakennuksia, jotka muodostavat omia kortteleitaan, jopa kelokyliä.
Samoin Etelä-Suomeen tehtiin kelosta loma-asuntoja skeä jopa
omakotitaloja.
Yritin vuosina 1988-1992 selvittää juttua omien
resurssieni puitteissa. Halusin ja vaadin saada tietää, mistä oli
kysymys? Miksi minun ja Ähtärin Finkelo Oy:n ostositoumus ja avaama
kelopuun
maahantuonti Neuvostoliitosta Suomeen oli siirretty ulkopuoliselle?
Aluksi kukaan viranomainen ei juurikaan suostunut
ottamaan minua vastaan. Se oli sitä aikaa, kun yksityinen intressi ei
Suomessa saanut kyseenalaistaa mitään Suomen ja Neuvostoliiton
valtioiden välistä. Myöhemminkään asioita ei kerrottu minulle tai
asioita kerrottiin vain vääristellen ja peitellen.
Asiakirjoja hävisi ja valtiotaustaisia yhtiöitä
lopetetiin, kun pyrin saamaan asian median kautta julkiseen tutkintaan.
Yksityisissä keskuteluissa valtion edustajat myöntävät auliisti, että
olen oikeassa, mutta että kelokaappauksen ovat toteuttaneet parhaat
silloiset juristit, minkä johdosta oikeutta en tulisi saamaan.
Se seikka, että olen oikeassa, on kameroiden
ulkopuolella kerrottu avoimesti myös asiaa tutkinneelle suomalaiselle
tutkivalle toimittajale Jouni Tervolle. Suomen oikeus katsoo kuitenkin
Jouni Tervon kertomuksen olevan vailla mitään todistusarvoa, koska asian
hänelle kertonut kansanedustaja Markus Aaltonen ei oikeudessa
"muisanut" kertoneensa mm. tätä asiaa kyseiselle toimittajalle.
Yritin vuonna 1992 saada Valtion tilintarkastajat
tutkimaan asian. Virasto ei kuitenkaan ottanut asiaa tutkittavakseen.
Samana vuonna 1992 yritin saada myös Eduskunnan oikeusasiamiehen
tutkimaan asian - ilman menestystä, koska prosessi ei hänen mielestään
kuulunut vielä tässä vaiheessa oikeusasiamiehelle. Kaappauksessa
asianosainen Kera Oy.n hallintoneuvoston varapuheenjohtaja Markus
Aaltonen valvoi omaa ja edustamaansa Kera Oy:n etua sekä osallistui
henkilökohtaisesti näihin kahteen tapaamiseen valvontaviranomaisessa.
Kera Oy:ssä oli tehty päätös Kuopion kokouksessa 22.5.1986, että aluetoimistot voidat tehdä rahoituspäätöksiä itsenäisesti.
Vaimoni surmattiin 25.3.1993 ja elämäni meni
raiteiltaan muutamaksi vuodeksi. Olihan perheessämme alaikäinen tytär.
Surmatyötä edelsi minuun ja toimintaani keskeisesti Kera Oy:n ja KTM:n
paikallisvirkamiesten, pankin, joka oli osakkaana Norintterissä,
toimesta kohdistunut voimakas mustamaalaus ja uhkailu.
Jatkoin selvitystyötä taas toivuttuani vaimoni surmatyön ensijärkytyksestä vuonna 1995.
Yritinkin heti taas vuonna 1996 saada
Keskusrikospoliisin (KRP:n) ja vuonna 1998 Espoon poliisin tutkimaan
asian. Asiaa ei otettu kummassakaan poliisiviranomaisessa tutkittavaksi.
Jatkoin myös jo vuonna 1998 aloittamiani yrityksiä
käynnistää yksityinen oikeusprosessi ja muukin mahdollinen tutkinta.
Aina, kun ilmeni, että valtion intressi on vastassa, asiamiehet
luopuivat, koska valtiota vastaan käydyt oikeustoimet päätyvät valtion
voittoon . Todistajia vetäytyi, kun pelättiin valtion käyttävän
vaikutusvaltaansa vahingollisesti heitä vihamielisiä todistajia vastaan.
Onkin käytännössä niin, ettei valtion
vahingonkorvausvastuuta suomalaisessa oikeusjärjestelmässä juuri koskaan
todeta ja mahdollisuuteni maksaa kalliita asiamiespalkkioita olivat
kaiken jälkeen hyvin rajalliset.
Vanhentumisesta ja muista prosessuaalisista syistä
olin pakoitettu aloittamaan oikeudelliset toimet vuonna 1999. Tällöin
tapahtumat ja tapahtumain kulku ei kuitenkaan ollut minulle vielä täysin
selvä eikä sitä tietoa käytettävissä, mitä nyt on. Lisäksi
uskottavuuttani oikeudessa horjutettiin syyttämällä
asiakirjaväärennöksestä, jota en ollut tehnyt ja jota asiaa ei olisi
pitänyt tuoda esiin käsittelyssä, koska tutkinta, jonka itse olin
laittanut alulle, oli kesken. Olin tehnyt tutkimuspyynnön asiakirjasta,
jossa pyydetiin tuhoamaan Norinter Oy:n, Ähtärin Finkelo Oy:n ja
asiamieheni asiakirjat. Asiamieheni esiintyminen oikeudessa evättiin ja
ilmoitettiin, että en voi yksin tulla oikeuskäsittelyyn, jolloin tehtiin
yksipuolinen tuomio.
SUURI KELOKAAPPAUS- OBJEKTIIVISET TOSIASIAT JA TOTEUTUS
Terminä "suuri kelokaappaus" on osuva. Ennenkuin
avasin Ähtärin Finkeo Oy:n avulla kelopuun tuonnin Neuvostoliitosta
Suomeen, ei kelorakennusta tai -liiketoimintaa käytännössä Suomeesa tai
muualla juuri ollut tai se oli ainakin hyvin pienimuotoista. Kun
keloraaka-aineen saanti oli turvattu, syntyi kokonaan uusi
teollisuudenhaara.
Asiakirjoista ilmenee, että Norinter Oy:lle kelopuuta
Neuvostoliitosta tuli vasta vuonna 1987 vasta sen jälkeen kun
ostositoumus oli tehty.
Huomattava on myös, että tein ostositoumuksen 35.000
m3 määrästä, kuitenkin tavaranvaihtopöytäkirjoissa on 28.11.1986 määrä
50.000m3. Neuvostoliitto tarjosi 4.2.1987 20.000m3 ja Suomi teki
5.2.1987 lisäyksen tavaranvaihtopöytäkirjaan 30.000 m3 . 12.6.1987
pöytäkirjassa esitetään 50.000m3. Neuvostoliitto suostui toimittamaan 30.7.1987 10.000 m3.
Koska ostositoumukseni oli 35.000 m3 eikä muita
ostositoumuksia ollut, miten on mahdollista, että neuvotteluihin on
otettu em. määrät. Kenelle kelo oli tarkoitettu?
Avaamani kelokaupan johdosta kelontuonti Neuvostoliitosta lisääntyi mittavaksi toiminnaksi.
Jokainen ymmärtää, että uuden teollisuuden haaran
syntyminen ja synnytys sisältää kaikkine kerrannaisvaikutuksineen
huomattavat taloudelliset arvot.
Kaappaus toteutettiin Pohjois-Suomen rajakauppayhtiö
Norinter Oy:öön, jonka osake-enemmistön ja päätöksenvallan hallitsi
lopulta välikäsien kautta (mm. Seppo Arposen perustama Incap Oy) Kera
Oy, ja jonka Kera Oy:n taas omisti 100%:sti KTM - eli Suomen valtio.
Sinä aikana, kun Norinter
Oy kelokauppiaana toimi, teki se käyttööni saamien
asiakirjojen perusteella suuria voittoja pelkästään kelopuun
välittäjänä. Omat suuret voittonsa keräsi tietysti jalostusporras ,
joissa myös "kaapparit" olivat todistettavasti henkilökohtaisina
edunsaajina ja taloudellisen hyödyn nauttijoina.
Jutun taloudelliset arvot ovat kymmenia miljoonia
markkoja. Olihan minulle/Ähtärin Finkelo Oy:lle yksin avattu
pääsopimustasolla kelopuun kiintiö Neuvostoliitossa. Ainutkertainen
tapahtuma koko Suomen Neuvostoliittoon suuntautuneen idänkaupan
historiassa.
Jos olisi menetelty normaalisti ja laillisesti, olisi
kaikki selostettu toiminta ainakin vuoden 1988 puoliväliin tapahtunut
ja kulkenut Ähtärin Finkelo Oy:n välityksin, koska se oli vuoden 1987
tavaranvaihtopöytäkirjan ainoa sitoutunut ostaja suhteessa
neuvostoliittolaisiin.
Tuonti Neuvostoliitosta ei pääsopimuksen osalta ollut
mahdollista kenellekään muulle kuin ostositoumuksen antaneelle Ähtärin
Finkelo Oy:lle, ja koska kyseessä oli Suomen ja Neuvostoliiton
välinen valtiosopimus sekä Neuvostoliiton valtion
ulkomaankaupan monopoli, sai neuvostoliittolainen taho valtiollisen
tehtävän toteuttaa juuri kyseinen valtioiden välinen sopimus, johon
valtioiden väliseen sopimukseen sisältyneen kelopuun kaiken kaupan
osalta ainoa tavaran ostaja oli ostositoumuksen antanut Ähtärin Finkelo
Oy/Markku Heikkilä.
Koska kelopuu oli suunnitelmatalous Neuvostoliitossa
tuntematon raaka-aine ennenkuin se minun ja Ähtärin Finkelo Oy:n
toimesta saatettiin Suomen ja Neuvostoliiton välisen pääsopimuksen
piiriin vuonna 1987, ei kelopuu myöskään tosiasiassa ollut mahdollinen
artikkeli rajakaupassa. Jos kerran ja kun valtion suunnitelma ei
tuntenut koko artikkelia, ei sitä "virallisesti" ollut olemassa eikä
sillä ollut mahdollista käydä kauppaa!
Ähtärin Finkelo Oy:n/Markku Heikkilän menetykset ja
vahingot ovat ainakin 33 miljoonaa markkaa, johon summaan tulee lisätä
kertynneet korot ja mahdolliset muut minulle aiheutuneet kulut.
Vuosien selvitystyön, lukuisten keskusteluiden ja
haastatteluiden sekä useiden prosessien jälkeen on ilmennyt seuraava
tapahtumain kulku, jonka objektiivisesti voi todeta asiakirjoista - eli,
olen jättänyt seuraavasta kronologiasta, jonka olen tarkastanut
nykyisillä asiamiehilläni, pois kaiken sellaisen, mitä asiakirjoista ei
pysty toteamaan:
1. Annoin Ähtärin Finkelo Oy:n/Markku Heikkilän
ostositoumuksen KTM:lle 12.11.1986 pääsopimuskiintiön avaamiseksi.
Määrältään ostositoumus oli 35.000 m3 tai heidän toimituskykynsä mukaan.
a. Kyse oli ainoastaan kelopuun ostositoumuksesta vuotta 1987 varten- muita kelopuun ostositoumuksia ei ollut.
b. Kyseessä oli nimenomaan pääsopumuskiintiön avaaminen - muuta KTM ei viranomaisena neuvotellut.
c. Kyse oli
neuvostolliittolaisille uudesta tuontituotteesta, jonka johdosta Suomen
ja Neuvostoliiton välistä rajakauppaakaan ei ollut mahdollista aloittaa
ilman pään avaamista pääsopimustasolla.
2. Neuvostoliitto ilmoitti neuvotteluissa
Moskovassa 3.2.1987 - 4.2.1987, että se oli valmis toimittamaan
kelopuuta pääsopimuksen puitteissa 20.000 m3. Kyseinen konkreettinen
toimitusvalmius salattiin minulta ja Ähtärin Finkelo Oy:ltä
a. Neuvostoliitto hyväksyi Ähtärin Finkelo Oy:n/Markku Heikkilän antaman ostositoumuksen mukaisen kelokauppakiintiön osaksi vuoden 1987 pääsopimusta.
b.Ennen toimitusta koskenutta hyväksyntää oli
Neuvostoliiton puutavaran yleisliittolainen Ulkomaankauppayhtymä V/O
Eksportles tutkinut ja hyväksynyt Ähtärin Finkelo Oy:n/Markku Heikkilän
sitoumuksen ostaa ja tuoda kelopuuta Neuvostoliitosta sekä tehnyt maan
lakien edellyttämän ja kauppatavan mukaisen suunnitelman kelopuun
toimittamisesta Suomeen ja Suomen ja Neuvostoliiton valtioiden välisen
sopimuksen täyttämisestä.
c. Neuvostoliittolainen osapuoli avasi hyväksymällä
sille esitetyn ostositoumuksen pääsopimuskiintiön, jonka puitteissa ja
mukaan Neuvostoliitosta oli ainoastaan mahdollista vieldä kelopuuta
Suomeen - näin siksi, että kelopuu oli raaka-aineena Neuvostoliitossa
uusi vientituote aina vuoteen 1987 saakka.
3. Norinter Oy:n rajakaupan tuontilisenssihakemus
9.6.1987 koskien kelopuun tuotia, 9.000 m3, Neuvostoliitosta Suomeen.
Lisenssi ja tuontikiintiö Suomeen myönnetty KTM:n alaisen
Lisenssiviraston toimesta 29.6.1987 ehdolla, että kyse on Suomen ja
Neuvostoliiton raja-alueiden välisestä kaupasta.
a. KTM:n alainen Lisenssivirasto muutti Suomessa
Neuvostoliiton pääsopimuskiintiön rajakauppakiintiöksi, millä tavalla
tuon kiintiön valvonta Suomessa ei pääsopimuskiintiön valvontana vaan
KTM:n itsensä alaisuudessa tapahtuneena rajakauppakiintiövalvontana.
b. .Lisenssivirastossa rajakauppakiintiön on
nimikirjaimista päätellen määrännyt KTM:n apaulaisosastopäällikkö Erkki
Palmqvist, joka oli KTM:n virkansa ohella Lisenssiviraston tuontiosaston
johtaja.
c.Oikeudenkäyntiasiakirjohin sisältyy myös muita
Lisenssiviraston asiakirjoja, joiden perusteella voidaan todeta, että
Norinter Oy:n tämän tuontilisenssihakemuksen käsittely on kestänyt
poikkeavan kauan, lähes kolme (3) viikkoa - muut vastaavat
tuontilisenssit Neuvostoliitosta Suomeen on myönnetty yhdessä (1)
päivässä.
d. Asiakirjoista voidaan todeta, että Neuvostoliitossa kelokaupan seuranta ja käsittely tapahtui edelleen pääsopimuskiintiöissä.
e. Vain muuttamalla kelon pääsopimuskiintiö
rajakauppakiintiöksi oli mahdollista ohittaa Ähtärin Finkelo Oy:n/Markku
Heikkilän KTM:lle 12.11.1986 antama kelon pääsopimuskaupan ostositoumus
ja heille näin syntynyt subjektiivinen oikeus.
4. Oululainen varatuomari Arto Heikkilä teki väärän
"Finkelo Oy:n" perustamisasiakirjat 23.6.1987 Oulussa. Asiakirjat
toimitettiin PRH:n ylläpitämään kaupparekisteriin 7.7.1987, mitä ennen
se kuitenkin oli jo tehnyt ensimmäiset oikeustoimet.
a. Merkillepantavaa on, että perustamisasiakirjat tehtiin Norinter
Oy:n epätavallisen pitkään kestäneen tuontilisenssihakemuksen
käsittelyaikana 9.6.1987-29.6.1987, ja ennenkuin KTM määräsi
rajakauppakiintiön (29.6.1987).
b. Merkillepantavaa on, että perustamisasiakirjoista muodostui yhdistelmä Finkelo/Heikkilä.
c.Koska ensimmäiset oikeustoimet on täytynyt tehdä
ennenkuin asiakirjat on viety kaupparekisteriin 7.7.1987, joka
tarkoittaa, ettei Ähtärin Finkelo Oy/Markku Heikkilä tai kukaan mukaan
ulkopuolinen ole voinut puuttua sen tekemisiin tätä ennen - onhan niin,
että ellei edes tiedä jonkun olemassaolososta, ei voi puuttua sen
toimintaankaan.
Nämä neljä (4) kohtaa muodostavat suuren
kelokaappauksen asiakirjoista ilmenevän yksinkertaistetun, mutta
kuitenkin keskeisen, rungon. Kohdat 1. ja 2. muodostavat Ähtärin Finkelo
Oy:n/Markku Heikkilän subjektiivisen oikeuden sekä sen perusteen.
Kohdat 3. ja 4. ovat kelokaappauksen välttämättömiä osia ja ilmentymiä.
Kelokaappauksen välttämätön reunaehto numero 1
Välttämätön reunaehto nro 1.Ähtärin Finkelo
Oy:n/Markku Heikkilän kelon pääsopimuskiintiön kaappaamiselle on ollut
sen muuttaminen Suomesssa rajakauppakiintiöksi, jota Ähtärin Finkelo
Oy:n/Markku Heikkilän subjektiivinen oikeus ei välittömästi koskenut.
Asiakirjojen perusteella tapauksen rajakauppakiintiön
on määrännyt pääsopimuskiintiön Ähtärin Finkelo Oy:lle/Markku
Heikkilälle virkansa puolesta neuvotellut KTM:n apulaisosastopäällikkö
Erkki Palmqvist - asiassa on siis toiminut paitsi sama viranomainen
(=KTM, jonka alainen Lisenssivirasto) oli myös sama henkilö.
Kelokaappauksen välttämätön raunaehto numero 2
Todetaan, että jutun asiakirjoista käy ilmi, että
Neuvostoliitto oli kesäkuun 1987 alussa toimittanut Vartiukseen
raja-asemalle kelokuorman, jota ei saatu tuotua rajan yli. Asiakirjoista
käy edleleen ilmi, että kyseinen kelokuorma oli lähetys- ja
rahtiasiakirjoissa merkitty V/O Eksportlesin ohjeiden mukaisesti.
Notorinen tosiasia taas on, että V/O Eksportles oli
yleisliittolainen yhtymä, joka vastasi Neuvostoliiton metsäteollisuus-
ja puuraaka-aineen ulkomaankaupasta pääsopimustasolla ja että
pääsopimustasolla ainoa kelopuun ostositoumus vuonna 1987 oli Ähtärin
Finkelo Oy:n/Markku Heikkilän antama.
Näin ollen tilanne on kesäkuussa 1987 ollut, että
vain Ähtärin Finkelo Oy/Markku Heikkilä on saanut Vartiukseen toimitetun
kelokuorman tuotua Neuvostoliitosta rajan yli Suomeen, koska V/O
Eksportlesin lähetys- ja rahtiasiakirjoissa antama ohjeistus on
yksilöidysti kohdistunut Suomen ja Neuvostoliiton väliseen
pääsopimuskauppaan ja sen mukaiseen kiintiöön, joka on taas kohdistunut
siihen ainoaan ostositoumukseen, joka on muodostanut kyseisen
pääsopimuskiintiön perustan - eli Ähtärin Finkelo Oy:n/Markku Heikkilän
ostositoumuksen.
Välttämätön reunaehto nro 2. Ähtärin Finkelo
Oy:n/Markku Heikkilän kelon pääsopimuskiintiön kaappaamiselle onkin
ollut saada Norinter Oy näyttämään siltä taholta, joka toimi asiassa
Ähtärin Finkelo Oy:n /Markku Heikkilän puolesta.
Tämä on toteutettu solmimalla "väärän Finkelon" ja
Norinter Oy:n välillä kelon yksinmyyntisopimus, jonka
yksinmyyntisopimuksen Norinter Oy on taas esittänyt Ähtärin Finkelo
Oy:n/Markku Heikkilän valtuutuksena neuvostoliittolaiselle osapuolelle.
Kyseisen yksinmyyntisopimuksen avulla Norinter Oy on näyttänyt, että
neuvostoliittolaisen osapuolen sen kanssa harjoittama kauppa toteuttaa
Suomen ja Neuvostoliiton valtioiden välisen sopimuksen
pääsopimuskiintiötä ja nimenomaan juuri sitä.
Kyseinen yksinmyyntisopimus käy ilmi Jouni Tervon
tekemästä televisio-ohjelmasta MOT (16.12.1996) ja on riidattomasti
osoitettavissa myös henkilötodistelulla.
KTM ei ole voinut määrätä kelon rajakauppakiintiötä
ennen "väärän Finkelon" perustamisasaikirjojen laatimista 23.6.1987 ja
yksinmyyntisopimuksen/valtuutuksen tekemistä, koska Vartiuksen
raja-asemalle toimitettua kelokuormaa ei olisi saatu tuotua Suomeen. Kun
"väärän Finkelon" perustamisasiakirjat oli tehty ja
yksinmyyntisopimus/valtuutus tehty, oli rajakauppakiintiön määräys
ajankohtainen vasta 29.6.1987.
Kelokaappauksen välttämätön reunaehto nro 3
Kaappauksen toteuttanut Norinter Oy oli
Pohjois-Suomen rajakauppayhtiö, jonka toimintana ja toimialana oli
vaihtokauppa Neuvostoliiton kanssa. Vaihtokaupassa ei taas liiku rahaa,
vaan se tapahtuu tavaranvaihtoina, vaikka kauppa lasketiin ja sovittiin
rahanarvoisin määritelmin. Vaihtokauppa on näin ollen automaattisesti
tasapainossa.
Pääsopimuskauppa poikkesi rajakaupasta siinä, että
tasapaino valtioiden välillä haettiin pääsopimustasolla ja kaupan
tekninen toteutus tapahtui Suomen Pankin ja vastaavan
neuvostoliittolaisen pankin clearing - tilien avulla. Kauppa ei siis
ollut tavaranvaihtoa vaan tavanomaista rahaliikenteen avulla toteutettua
kauppaa.
Asiakirjoista voidaan todeta objektiivisesti, että
tapahtuma-ajankohtana Norinter Oy oli taloudellisessa kriisissä. Sen
omat pääomat ja muukaan varallisuus ei mahdollistanut pääsopimuskauppaa.
Ennenkuin kelopuun kauppa pääsopimustasolla aukesi, oli Kera Oy
alkuvuodesta 1986 todistettavasti tehnyt Norinter Oy:n osalta kielteisen
rahoitus- ja osallistumispäätöksen.
Kelokaappauksen välttämätön reunaehto nro3 olikin
rahoituksen järjestäminen Norinter Oy:lle pääsopimuskaupan
harjoittamiseksi. Norinter Oy:n toiminnan pääsopimuskaupan osapuolena ja
asianosaisena rahoitti Kera Oy, jonka KTM omisti 100 %:sti. Kera Oy
rahoitti myös juuri perustetun "väärän Finkelon" toiminnan
pääsopimuskaupan osapuolena ja asianomaisena, jolla ei täysin uutena
yhtiönä, minimiosakepääomalla ja ilman minkäälaista kelopuuhistoriaa
ollut objektiivisesti mitään edellytyksiä kelopuuliiketoiminnan
harjoittamiseksi ja tähän liittyvän rahoituksen saamiseksi.
Kyseinen Kera Oy:n toteuttama rahoitusjärjestely käy
ilmi Jouni Tervon tekemästä televisio-ohjelmasta MOT (16.12.1996) ja on
riidattomasti osoitettavissa myös henkilötodistelulla.
Rahoitusjärjestely toteutettiin siten, että pääsopimuskauppa maksettiin
Kera Oy:n rahoituksella Neuvostoliittoon Norinter Oy:n kautta.
Rahoituksen rakennetta ja Kera Oy:n roolia kelokaupan
rahoittajana arvioitaessa on ymmärrettävä, että sen toiminnasta oli
muista valtionyhtiöistäkin poiketen säädetty lailla (Laki
Kehitysaluerahasto Oy- nimisestä osakeyhtiöstä 22.1.1971/65; jäljempänä
laki Kera Oy:stä). Koska myös Kera Oy:n mahdollisuudet rahoittaa, oli
lailla säädetty ja rajoitettu, oli niinkin, ettei kelopuun trading
-kaupan rahoitus ollut Kera Oy:lle perusteeltaan mahdollista ja
laillista (3§)
Kyseinen Norinter Oy:n ja "väärän Finkelon" toiminta
ainoastaan kelopuun trading -kaupassa ilman omaa toimintaa käy ilmi
Jouni Tervon tekemästä televisio-ohjelmasta MOT (16.12.1996), muista
asiakirjoista ja on riidattomasti osoitettavissa myös
henkilötodistelulla.
Toisin sanottuna ja koska Norinter Oy:n ja "väärän
Finkelon" toiminta oli vain kelopuun trading -kauppaa eikä sisältänyt
omaa tuotannollista toimintaa, on suuren kelokaappauksen rahoitus Kera
Oy:n toimesta tapahtunut perusteeltaan laittomasti.
On itsestään selvää, ettei perusteeltaan laitonta
rahoituspäätöstä KTM:n alaisessa Kera Oy:ssä ole voitu tehdä
paikallistasolla ja ilman, että joku ministeriössä on ollut tietoinen
asiassa ja antanut sille siunauksensa.
Samoin laki Kera Oy:stä rajoitti ja kielsi sen yli 50
%:n osakeomistukset yrityksissä (4§). Tästä syystä Kera Oy:n laiton yli
50 %:n osakeomistus Norinter Oy:ssä toteutettiin ja kierrettiin sen
välillisesti hallitsemien yhtiöiden ja rahastojen kautta. Tältäkin osin
toteutettiin siis tietoinen laittomuus.
Yhteenveto ja päätelmät kelokaappauksen välttämättömien reunaehotjen osalta
Kaikki kelokaappauksen välttämättömät reunaehdot ovat tapahtuneet ja on toteutetu KTM:n alaisuudessa ja valvonnassa:
-
KTM:n alainen Lisenssivirasto toteutti kelon
pääsopimuskiintiön tuonnin rajakauppakiintiössä, jonka
rajakauppakiintiön se itse määräsi.
-
KTM:n alainen Patentti- ja rekisterihallitus (PRH)
"epäonnistui" siinä valvonnassaan, joka kohdistui "väärän Finkelon"
perustamiseen ja toimintaan. "Väärän Finkelon" rekisteröinti ja
perustaminen kesti poikkeuksellisen kauan ja juuri tarvittavan ajan -
eli, loppuvuoden 1987 ... 7.7.1987-23.12.1987.
-
KTM:n täysin omistama Kera Oy rahoitti
lainvastaisesti Norinter Oy:n ja "väärän Finkelon" kelopuu
-tradingtoiminnan sekä hankki itselleen välikäsien kautta yli 50 %:n
osakeomistuksen ja määräysvallan Norinter Oy:ssä.
On siksi pidettävä täysin ilmeisenä, että suurella
kelokaappauksella on tehty ja toteutettu alue- ja elinkeinopolitiikkaa.
Toimiva viranomainen on ollut KTM ja rahoituksen järjestämisestä on
vastannut Kera Oy.
Vastakkain ovat olleet yksityisen oikeus ammattiinsa
ja elinkeinoonsa sekä valtion edustama julkinen intressi luoda uusi
teollisuudenhaara ja rakentaa Pohjois-Suomen lomakeskukset ja -kylät.
Näiden intressien ja toimijoiden välinen epätasapaino on
merkillepantavan ilmeinen ja suuri.
Kun suuri kelokaappaus on näin hoidettu keskitetysti,
saavutettiin ensinnäkin tilanne, että kaikki tapahtui hallitusti. On
niin, että Kera Oy, KTM:n paikallinen toimisto ja Norinter Oy toimivat
samassa kiinteistössä Rovaniemellä. Yhteistyö ja yhteydenpito oli varsin
helppoa.
Toiseksi keskittämällä, oli itse asia ja tapahtumain
kulku helppo salata kaikilta ulkopuoliilta sekä Ähtärin Finkelo
Oy:ltä/Markku Heikkilältä. Kolmanneksi, ulkopuolisia oli helppo johtaa
harhaan, koska tiedonvälitystä ja ulos annettavat asaikirjat oli helppo
hallita.
On nimittäin niin, että hajauttamalla tapahtumat
näennäisesti eri yksiköihin, niin kuin nyt on KTM:n ja Kera Oy:n
toimesta ja myötävaikutuksella tapahtunut, on kokonaiskuvan
muodostaminen hankalaa. Myöskin asiakirja-aineiston koottu kerääminen on
erinäisistä yksityistä liike- ja ammattisalaisuutta sekä julkista
intressiä koskevista salassapitosäännöksistä johtuen vaikeaa.
Ähtärin Finkelo Oy/Markku Heikkilä eivät mm. ole
tähän päivään tultaessa saaneet tutustua Norinter Oy:n kelokauppoja
koskevaan talous- ja hallintoaineistoon; Kera Oy:n asiaomaisiin
yritystutkimuksiin, rahaoituspäätöksiin ja -analyyseihin koskien
Norinter Oy:tä, "väärää Finkeloa" ja kelokauppaa yleensä eikä "väärän
Finkelon" asiakirjoihin.
Notoriset tosiasiat koskien Suomen ja Neuvostoliiton
välistä kauppaa kuten myös Neuvostoliiton ulkomaankaupan rakennetta ja
toimintaa, haltuun saadut julkiset asiakirjat, laki, samoin kuin tehdyt
henkilöhaastattelut osoittavat kuitenkin kiistatta, että Ähtärin Finkelo
Oy:lle/Markku Heikkilälle 12.11.1986 ostositoumuksen hyväksymisen
yhteydessä syntynyt subjektiivinen oikeus pääsopimuskiintiöön kaapattiin
KTM:ssä rajakauppakiintiöksi, jonka jälkeen rajakauppana Suomessa
toteutettu pääsopimuskauppa rahoitettiin erityisjärjestelyin Kera Oy:n
toimesta.
"Väärä Finkelo" on tarvittu, jotta
Neuvostoliitossa pääsopimuskiintiössä käsitelty ja siksi Ähtärin Finkelo
Oy:öön/Markku Heikkilään yksilöity ja kohdennettu kelopuu olisi saatu
myös fyysisesti liikkumaan rajan yli. Saadakseen tuotua kelopuun rajan
yli Norinter Oy:n on täytynyt osoittaa, että se toteutti kaupalla
pääsopimusta ja vain sitä, joka kaappauksen välttämätön ehto taas
toteutettiin 9.2.1988 puretulla yksinmyyntisopimuksella Norinter Oy:n ja
"väärän Finkelon" välillä.
Suuren kaappauksen toteutus on edellyttänyt erityistä asiantuntemusta , hyvää suunnittelua ja sen tietoista toteuttamista.
On ilmeistä, että suuren kaappauksen taustalla ovat
merkittävät poliittiset voimat, jotka tuohon aikaan yksinvaltiaasti
hallitsivat ja omivat kaikki Neuvostoliittoa ja idänkauppaa koskevan.
MAHDOTONTA SAADA OIKEUTTA SUOMESSA
Suunnitelmani ja hyvin valmistelemani kelopuuhun
keskittyneen liiketoiminnan tultua kaapatuksi, menetin tekemäni
investoinnit ja liiketoiminnan johdosta annetut velka- ja muut
sitoumukset laukesivat vähitellen maksuun. Käytössäni ollut
varallisuuteni hupeni kelokaappauksen yhteydessä ja sen seurauksena.
Saatuani tietää "väärästä Finkelosta" ja sen
harjoittamasta kelopuun tuonnista Neuvostoliitosta Suomeen aloitin
selvitystoimet välittömästi. Otin asiamiehen, joka totesi, ettei "väärän
Finkelon" osalta voinut tehdä mitään.
Otin yhteyttä myös KTM:n virkamiehiin ja Kera Oy:öön.
Kukaan ei halunnut ottaa minua vstaan tai keskustella kanssani.
Norinter Oy ja "väärä Finkelo" olivat minun suhteeni vihamielisiä.
Kaikki ikkunat suljettiin ja minut ajettiin pimentoon.
Kuten olen edellä kertonut, yritin vuonna 1992 saada
Valtion tilintarkastajat ja Eduskunnan Oikeusasiamiehen tutkimaan asian.
Virastot ei kuitenkaan ottaneet asiaa tutkittavakseen vedoten jutun
keskeneräisyyteen tai siihen, että voisin saattaa asian poliisin
tutkittavaksi.
Kun asiaan ja kelokauppaan alkoi kohdistua painetta
käynnistämieni selvitysten kautta, teki Kera Oy vuonna 1992 päätöksen
ottaa haltuunsa ja lopettaa Norinter Oy konkurssimenettelyn, jota
konkurssipesää se suurimpana velkojana hallitsi.
Kun yritin vaimoni kuoleman jälkeen vuonna 1996
saattaa asiaa poliisiviranomaisten tutkintaan Keskusrikospoliisiin 1996
ja Espoon poliisiin vuonna 1998, ei asiaa otettu kummassakaan
viranomaisessa tutkittavaksi.
Jos ja kun tutkina- ja valvontaviranomaiset eivät
toimi ja pyynnöistä huolimatta tutki asiaa, on yksityinen henkilö
vaikeuksissa, kun on vastasssa voimavaroiltaan suuri ja mahtava Suomen
valtio. On myös niin, että viranomaiset Suomessa ovat lojaaleja omalle
työnantajalleen, valtiolle.
Vaimoni surman 25.3.1993 jälkeen oli toimeentuloni
pieni perhe-eläke, joten minulla ei ole ollut taloudellisia resursseja
palkata asianajajia ja muita tarpeellisia resursseja kaikkien
hajautettujen asioiden selvittämiseksi.
Yritin kuitenkin koko ajan vähäisine varoineni käynnistää oikeusprosessia ja muuta tutkintaa.
Aina kun ilmeni, että valtio on vastassa, asiamiehet luopuivat.
Olen saanut tietää, ettei valtion
vahingonkorvausvastuuta meidän suomalaisessa oikeusjärjestelmässä juuri
koskaan todeta, eivätkä asianajajat mielellään 1990- luvun alussa
ajaneet juttuja Suomen valtiota vstaan, koska oli taloudellinen lama ja
Suomen valtio työllisti pankkitukilupausten ja -sitoumusten johdosta
lähes kaikki suomalaiset asianajajat ja ainakin kaikki suuremmat
asianajotoimistot.
Olen tutkinut virastojen arkistoja siltä osin, kun
olen päässyt niihin käsiksi. Suuri osa arkistoista on kuitenkin salaisia
tai yksityisiä, osa on tuhottu ja osaa ei muuten vaan anneta tutkia.
Editiovaatimiuksia siviiliprosessissa on vaikea tehdä
ja niissä menestyä, koska Suomessa edelytetään editoitavan asiakirjan
tarkkaa yksilöintiä.
Olen kirjoittanut asiasta myös kahdelle istuvalle
Presidentille. Ensimmäiseen yhteydenottoon ei vastattu ja toiseen
yhteydenottoon tuli vastaus, että ei kuulu toimenkuvaan.
Vanhentumisesta ja muista prosessuaalisista syistä
olin pakoitettu aloittamaan oikeudelliset toimet vuonna 1999. Tällöin
tapahtumat ja tapahtumain kulku ei kuitenkaan ollut minulle vielä täysin
selvä.
Hävisin jutun oikeudessa, koska KTM:n ja Kera Oy:n
edustajat sekoittivat asiaa ja johtivat tuomioistuinta harhaan. Valtion
edustajat jättivat kertomatta, mistä asiassa todellisuudessa oli
kysymys. Unohdettiin kertoa, että kysessä oli pääsopimuskauppa, johon
minulle ja Ähtärin Finkelo Oy:lle oli syntynyt tietty subjektiivinen
oikeus ja sekoitettiin asia härskisti rajakaupaksi, mistä asiassa ei
taas ollut kysymys.
Jätettiin kertomatta, että KTM:n
apulaisosastopäällikkö Erkki Palmqvist, joka neuvotteli Ähtärin Finkelo
Oy:n/Markku Heikkilän ostositoumuksen 12.11.1986 mukaisen
pääsopimuskiintiön, oli Lisenssiviraston tuontiosaston johtaja, joka
myös teki tuosta pääsopimuskiintiöstä Suomessa "muodollisen" rajakaupan
kiintiön. Rajakaupan kiintiöön ei Ähtärin Finkelo Oy:llä/Markku
Heikkilällä ollut välitöntä subjektiivista oikeutta päinvastoin kuin
pääsopimuskiintiöön.
Jätettiin kertomatta, että Kera Oy rahoitti Norinter
Oy:n ja "väärän Finkelon" kelopuun -tragingkaupan lain Kera Oy:stä
vastaisesti.
Samoin jätetiin kertomatta, että Kera Oy hankki
Norinter Oy:stä itse ja välikäsiensä kautta lain Kera Oy:stä vastaisesti
yli 50 %:n omistusosuuden.
Suomen valtio valmisteli omat henkilötodistajansa
siten, ettei kyseisiä asioita kerrottu, vaan asiat esitettiin sekavasti
ja harhaanjohtavasti.
Lisäksi kaikki Suomen valtion todistajat olivat
suuren kelokaappauksen toteuttajia ja toimijoita ollen siis prosessissa
tavallaan asianosaisia - ja joka tapauksessa omaten suuren intressin
jutun lopputuloksesta, mille tosiseikalle ei tuomioistuimessa annettu
mitään merkitystä. Tätä tuomioistuimen kaikkien prosessioikeudellisten
normien vastaista linjaa suhteessa Suomen valtion todisteluun ei voi
kuin ihmetellä ja paheksua.
En ole mielestäni saanut osakseni asiassa oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä enkä oikeus- ja muuta tutkintaprosessia.
Suomen valtiolta tulee mielestäni edellyttää
pysymistä totuudessa. Yksityisen ja pienen ihmisen oikeusturvaa ja -
suojaa ei voida kaventaa sillä, että Suomen valtion sallitaan sekoittaa
ja harhaanjohtaa asiaa ja prosessia sekä valmistella harhaanjohtava
todistelu.
Hovioikeussa asiaa käsiteltäessä kauppakamarin
johtajan Hannu Eskelisen todistajalausunnon tärkeä osa nauhoituksesta
puuttuu osittain. Puuttu osa, jossa hän mm. kertoo, että Ähtärin Finkelo
sai kelon pääsopimukseen.
Kesäkuun 30 . 1998 tehtiin päätös Kera oy.n ja
Valtion Takuukeskusen yhdistämisestä. Siirtymäkauden päätyttyä 1998
vuoden lopussa vuoden alusta aloitti Finvera Oy toimintansa.
Heinäkuun 1. päivänä 1998 päivätty asiakirjan
tuhoamispyyntö: laitoin tämän tutkintaan, joka kääntyi myöhemmin, että
minä olisin syyllistynyt asiakirjan väärentämiseen ja tätä käytettiin
sekä käräjä- että hovioikeudessa minua vastaan siten, että
uskottavuuttani horjutettiin. Asia on edelleen kesken. EN OLE KIRJOITTANUT ENKÄ SYYLLISTYNYT ASIAKIRJAN VÄÄRENTÄMISEEN.
Suomen valtion olisi nähdäkseni tullut jopa
positiivisesti myötävaikuttaa oikean lopputuloksen saavuttamiseen ja
oikeuden toteutumiseen tapauksenkaltaisessa prosessissa.
Ekonomi Veikko Anttonen on ollut Keran palveluksessa
sen perustamisesta asti.Olin neuvottelemassa Eduskunnassa kansanedustaja
Markus Aaltosen ja Keran varatoimitusjohtaja Seppo Arposen kanssa
vuonna 1995. Neuvotelussa tarjottiin rahaa 200.000 markkaa
poronlihatuontoyritykseen. Kieltäydyin ja poistuessani Eduskunnasta otti
Anttonen yhteyttä puhelimitse. Tapasimme VR:n parkkipaikalla
asuntoautossani. Anttonen oli käsittääkseni saanut tehtäväkseen
selvittää asiaa. Tapasimme noin viikon kuluttua uudelleen kotonani
Kittilässä. Kerroin tapahtumien kulun. Koska koin kokeneeni vääryyttä ja
katsoin, että Kera voisi avustaa myynnissä olleen puusepänverstaan
rahoituksessa. Asiaan tuli kielteinen päätös. Myöhemmin ilmeni, että
ekonomi Veikko Anttonen oli saanut tehtäväkseen tutkia taustani ja
tietääkseni se kesti noin neljä kuukautta. Tutkimus oli
luottamuksellinen. Tämän jälkeen tapasin Anttosen ja hän antoi minulle
tekemänsä tutkimuksen aineiston ja kertoi, että rikkeitä ei löytynyt.
Sen sijaan hän ei ollut vakuuttunut Keran toimintojen rehellisyydestä.
Veikko Anttonen on ollut todistamassa käräjäoikeudessa ja
hovioikeudessa.
Oikeus katsoi, että Veikko Anttosen ja Jouni Tervon todistelu ei ole uskottavaa, koska heidän tietonsa oli muka tullut minulta.
Juttu on osaltani kestänyt yli kaksikymmentä vuotta.
Neuvostoliitto hajosi vuonna 1989. Viranomaiset ovat olleet haluttomia
yhteistyöhön koko tämän ajan.
Edelliset tutkinapyyntöni eivät ole johtaneet
tutkintaan. Kaikki asiaan liittyvä tutkinta ja muut toimet on kiistatta
jätetty toimittamatta ainakin vuodesta 1992 lukien.
KTM:stä olen saanut 1.9.1998 ensimmäisen kirjallisen selvityksen ostositoumukseni jälkeen .
Prosessin pitkäkestoisuus loukkaa myös oikeuksiani.
Vanhingonkorvausasiaa on käsitelty kaikissa oikeusasteissa:
Helsingin käräjäoikeuden yksipuolinen tuomio 18.10.1999 numero 24372 (diaarinro 99/4896)
Helsingin käräjäoikeuden tuomio 11.9.2001 numero 27857 takaisinsaannin johdosta (diaarinro 99/24807)
Helsingin hovioikeuden tuomio 27.8.2003 numero 2445 (diaarinro S02/27)
Korkeimman oikeuden päätös 10.5.2004 numero 1004 (diaarinro S2003/933)